Adventure Lab – uusin kätkötyyppi

Adventure Lab on uusin kätkötyyppi. Nyt voi jo sanoa niin, että labeista on tullut kätkötyyppi, koska ne löytyvät jo virallisesta sovelluksestakin. Vaan millainen on tämä rakastettu ja vihattu kätkötyyppi? Tähän kirjoitukseen on koottu katsaus kätkötyyppiin, sen historiaan ja ehkä vähän tulevaisuuteenkin. Aloitetaan kuitenkin historiasta.

Adventure Labin historia

Geocaching HQ:n mukaan Adventure labien historia alkaa vuodesta 2011, jolloin HQ sai tietoonsa, että erilaisten geokätköilytapahtumien järjestäjät haluaisivat tiheään sijoitettuja ja väliaikaisia kätköjä, jotka eivät oikein istuneet olemassa oleviin kätkötyyppeihin. Pitihän kätköjen sijaita toisistaan vähintään 161 metrin päässä ja lisäksi kätköt on tarkoitettu pysyviksi – ei väliaikaisiksi.

Geocaching HQ:n insinöörit tarttuivat toimeen ja vuonna 2013 uusi “Lab Cache”, lab-kätkö, kätkötyyppi näki päivän valon. Labit kehitettiin tarjoamaan löytömerkintä Geocaching HQ:n erilaisista kokeellisista projekteista. Ensimmäisenä HQ kokeili uutta kätkötyyppiä Geocaching HQ:n Block Partyssa vuonna 2013. Tapahtuman lab -kätköt olivat suosittuja vierailijoiden keskuudessa.

HQ:n kokemukset labeista olivat hyviä ja niin lab-kätköt tulivat mega- (ja giga-) järjestäjien ulottuville. Tapahtumat saivat mahdollisuuden piilottaa väliaikaisia kätköjä tapahtumaa varten, eikä näihin päteneet tavalliset saturaatiosäännöt. Suomessa ensi kerran labeista päästiin nauttimaan vuonna 2014 Himoksen megan yhteydessä. Ruotsissa Fumble After Dark (FAD) megassa päästiin jo vuoden 2013 syksyllä tätä kätkötyyppiä testaamaan.

Ystävänpäivänä 2014 Geocaching HQ antoi premium-jäsenille mahdollisuuden tehdä yhden labin ystävälleen lahjaksi. Kirjoitimme aiheesta ennakon tähän tapaan. Toki raportoimme myös millaisen labin itse teimme lahjaksi ja toisaalta millaisen saimme. Tämä on tiettävästi ainoa laajempi kampanja, jossa labeja on hyödynnetty isojen kätköilytapahtumien ulkopuolella.

Hiljalleen labit kasvattivat suosiotaan tapahtumien lisäohjelmanumerona. Juuri muunlaisia kokemuksia ei labeista valtaosalla kätköilijöistä ollutkaan – ne olivat megojen lisäohjelmaa aiemmin mainittua kokeilua lukuunottamatta. Labien koordinaatit piti jakaa GPX tiedostona tai tapahtuman sivulla ja ratkaisukoodit syötettiin nettisivulta löytyvään lomakkeeseen. Käyttökokemus oli monesti huono, koska sivu tuntui tahmealta isojen tapahtumien aikaan. Lisäksi monesti matkapuhelinverkon kapasiteetti oli koetuksella satojen geokätköilijöiden ladatessa raskasta sivua yhtä aikaa.

Vuonna 2015 HQ huomasi, että käyttökokemus oli huono. Lisäksi HQ halusi, että labit olisivat käytettävissä mobiilisovelluksella, sillä älypuhelimet olivat viimeistään tässä vaiheessa lyöneet isosti läpi ja valtaosa kätköilystä tapahtui jo matkapuhelimella. Toisaalta mobiilisovellus voisi tarjota parempaa interaktiivisuutta ja tarjoaisi mahdollisuuden tekstin, äänen, kuva ja videon monipuoliseen käyttöön. Toisin kuin aiempi verkkopohjainen ratkaisu.

Vuonna 2018 Geocaching HQ:ssa pieni tiimi halusi kokeilla Facebookin kehittämän avoimen lähdekoodin React Native -teknologian mahdollisuuksia. React Nativella on mahdollista kehittää mobiilisovelluksia alustariippumattomasti. Tämä siis tarkoittaa sitä, että yhdellä koodilla saadaan tehtyä sovellukset kaikille suosituille alustoille. Joka nykyään tarkoittaa tietysti iOS ja Android -alustoja.

Teknologiaa palavasti testaamaan halunnut tiimi päätti kokeilla rakentaa sovelluksen lab-kätköjä varten. Tavoitteena oli korjata web-alustan puutteet. Tiimi saikin sovelluksen valmiiksi ja se julkaistiin molempien alustojen sovelluskauppaan vuoden 2019 alussa. Pian sovelluksen julkaisun jälkeen Geocaching HQ poisti mahdollisuuden kirjata labit labs.geocaching.com nettisivulla. Nykyisin sovellus onkin siis ainoa mahdollisuus suorittaa labeja. Tai siis seikkailuja, kuten ne nykyään tunnetaan.

Sovelluksen julkaisun myös lab-kätköjen nimi muuttui Adventure Labeiksi tai vaan Adventureiksi. Enpä ihmettelisi jos joskus, kun HQ tarvitsee lab-kätköjä johonkin seuraavaan kokeiluun lab-sana tipahtaisi nykyisten seikkailuiden nimestä pois. Tosin ensin pitäisi itse opetella kutsumaan Adventure Labeja Adventureiksi, eikä labeiksi.

Matkan varrella labit ovat saaneet tarinankerronnallisia elementtejä ja uusia vaihtoehtoja interaktioon. Labeissa on omat puutteensa edelleen, mutta HQ:n lausuntojen mukaan pienet, irtonaiset narunpäät vain kuuluvat kokeelliseen kätkötyyppiin.

Adventure Lab – tulevaisuuden visioita

Geocaching HQ on sanonut, että he aikovat jatkaa kokeiluja Adventure Lab -alustalla ja aikovat lisätä ominaisuuksia sovellukseen jatkossakin. Ominaisuuksia lisätään hiljalleen paloissa ja HQ mainitsee, että on mahdollista, että vaikka sovelluksessa välillä ilmenee bugejakin, he haluavat pitää kehityksen nopeana.

Adventure vaatii, että pelaaja siirtyy fyysisesti tiettyyn sijaintiin ja suorittaa siellä jonkin tietyn toimenpiteen. Yleensä etsii jonkin tiedon. Pelaajat eivät saa käyttää sovelluksia, emulaattoreita tai laitteita huijaamaan omaa sijaintiaan. Tietysti aukottomasti tämä voi olla haastava rajata teknisesti, mutta esimerkiksi Pokemon Go on saanut huijarit melko hyvin kuriin. Tunnetusti jotkut kätköilijät ovat seikkailuita suorittaneet kotisohviltaan. Viime aikoina kuitenkin on näkynyt viestejä, että GPS-sijainnin väärentävää ohjelmaa käyttäneet kätköilijät ovat saaneet ilmoituksia, että jos jatkaa tällaisen sovelluksen käyttöä, voi olla, että tunnukset Geocaching.comiin lukitaan. Ja aivan varmasti jatkossakin jotkut kätköilijät jatkavat jollakin tavalla sijainnin feikkaamista, mutta Geocaching HQ yrittää parhaansa ratkaistakseen tämän ongelman.

Geocaching HQ on myös kertonut aikeistaan laajentaa Adventure Labien yleisöä ja käyttömahdollisuuksia siten, että labien tekijöitä ja pelaajia tulisi myös geokätköily-yhteisön ulkopuolelta. Tämä on varmasti osaltaan syy siihen, että Adventure Labeille on oma sovellus edelleen (vaikka toki alkuperäinen motivaatio oli kokeilla React Native kehitystä). HQ sanoo, että jatkossakin he saattavat tehdä suunnittelupäätöksiä silmällä pitäen uusia yleisöjä sen sijaan, että pyrkisivät integroimaan Adventure Labeja tiiviimmin geokätköilyyn ja olemassa olevalla sivustolle. 

 Jatkossakin siis Adventure labeilla tulee olemaan yhtäläisyyksiä geokätköilyn kanssa, mutta toisaalta se tulee jatkossakin olemaan erillinen juttunsa, jossa vain on jonkinlaisia yhtymäkohtia muihin kätkötyyppeihin.

Geocaching HQ kannustaa luomaan Adventure Labeja, jotka sisältävät puoleensavetäviä tarinoita. HQ toivoo, että lokaatioiden teema olisi yhtenäinen ja/tai lokaatiot paljastavat tarinaa pala kerrallaan. Adventure labien tarkoitus on antaa luoville hulluille työkalut luoda sellaisia seikkailuita kuin he haluavat ja kertoa tarinoita, kuten tekijät haluavat ne kertoa. HQ puolustelee tällä myös ratkaisua näyttää vain aloituskohdat Geocaching -sovelluksen kartalla, sillä he haluavat suojella seikkailun tekijän tarinaa: Tarina aukeaa vain pala kerrallaan ja siksi kaikkia sijainteja ei haluta näyttää kartalla. En kyllä ihan täysin ymmärrä tätä perustelua, sillä kyllähän ne lokaatiot kartalla näkyy kuitenkin kaikki, kun seikkailun avaa. Olisiko kenties sitten tulossa mahdollisuus piilottaa seuraavien lokaatioiden sijainti?

Seikkailu jatkuu

Adventure Lab -seikkailut jakavat mielipiteitä. Osa rakastaa niitä, osa vihaa. Jotkut ovat luoneet oman nimimerkin labien suorittamista varten ja osa taas etsii ne muiden kätköjen lomassa. Osa kiertää labit kaukaa. Itse kierrän labeja silloin tällöin, mutta ei ne omaksi suosikkityypiksi vielä ole nousseet. Vaan miksi?

Monet Adventure labit ovat samasta puusta veistettyjä. Kävellään kohteelle, etsitään vastaus yleensä patsaasta tai muistomerkistä ja kirjataan se ja toistetaan. Monesti kohteet ovat vielä valittu siten, ettei vastausta löydy internetistä, koska etsimistä pitää vaikeuttaa sohvaloggaajien vuoksi. Ymmärrettävää, mutta kaventaa mahdollisuuksia millaisia asioita tehtävissä voi kysyä. Toisaalta välipisteet eivät voi enää sääntömuutosten jälkeen sisältää kätköilijän maastoon viemiä asioita kuten vaikkapa palapeliä, joten sekin kaventaa kätkötyypin mahdollisuuksia verrattuna vaikka multiin tai Wherigoon.

Adventure Labit sisältävät mahdollisuuden käyttää Youtube-videoita osana kätkötoteutusta. Multeissa tai Wherigoissa tätä mahdollisuutta ei ole. Silti en tiedä kovin montaa lab-kätköä, jossa videoita on hyödynnetty. Videoiden avulla voisi kertoa tarinaa, mutta ainakaan Suomessa se ei ole saanut suurta suosiota. Oman kätköni kohdalta voin kyllä kertoa kokemuksesta, että video lisää pientä vaikeutta labin ylläpitoon. Kun paikat muuttuvat, on edessä uuden videon filmaus ja se ei yleensä tapahdu ihan hetkessä ja vaatii tavallista huoltokäyntiä enemmän työtä. Etenkin jos haluaa, että uusi video ei tyyliltään eroa aiemmin kuvatuista pätkistä.

Ylipäätään innovaatio loistaa poissaolollaan. Labit ovat sanojen tai lukujen etsimistä maastosta. Tylsää. En ole törmännyt yhteenkään labiin, joka olisi tarkoitettu lapsille. Voisi kuvitella, että labien avulla voisi luoda seikkailun myös kätköilyperheen pienemmille. Tampereella sijaitsevamn Viivajuoksu-nimisen labin idea on sentään valtaosasta poikkeava: Idea on siinä tarjota juoksulenkille tekemistä – juostaan vanhaa kiitorataa päästä päähän ja kääntöpisteessä aina etsitään yksi tieto kerrallaan. Idea on hyvä, jos labin käyttää juoksulenkin motivoimiseksi. Ulkopaikkakuntalaiselle kuitenkin tämä saattaa näyttäytyä enemmän piruiluna kuin hauskana kokeiluna.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.