Pokémon Go – opas alkuun pääsemiseksi

Pokemon_GoMaailman nopeasti valloittanut kaikkien huulilla oleva Pokémon  Go peli on ollut ladattavissa Suomessakin lauantaista asti. Pitihän peliä itsekin kokeilla ja ajattelin riemuksenne / kiusaksenne siitä jotain blogiinkin kirjoitella. Niin – peli on jakanut vahvasti mielipiteitä. Jotkut eivät voi ymmärtää virtuaalisten Pokémon-hahmojen metsästystä alkuunkaan ja pitävät sitä lapsellisena puuhana ja toiset ovat innoissaan. Kuulostaako tutulta? Väittäisin, että monet ovat samaa mieltä geokätköilystä.

 

Let’s go

Pokemon-hahmot on sijoitettu kameran oikeaan kuvaan.

Pokemon-hahmot on sijoitettu kameran oikeaan kuvaan.

Pelissä keräillään Pokémon-hahmoja ja hieman myöhemmin sitten voi taistella toisten pelaajien kanssa kerättyjen Pokémon-hahmojen avulla. Peli on ilmainen, mutta sisältää ostoksia, joiden avulla pelissä voi edetä nopeammin. Peli on Ingressin tapaan Niantic Labsin kehittämä ja se on niin kutsuttu Augmented Reality (lisätyn todellisuuden) mobiilipeli. Tämä tarkoittaa sitä, että peli käyttää Google Mapsia pelialueen pohjana ja liikkuakseen pelimaailmassa on pelaajan itsekin liikuttava maastossa.

Maastossa siellä täällä vastaan tulee Pokémon-hahmoja, jotka pelaaja voi pyydystää heittämällä hahmoa kohden poké-pallon, johon Pokémon-hahmo jää loukkuun. Hahmojen pyydystämisessä peli käyttää älypuhelimen kameraa ja peli piirtää virtuaalisen hahmon oikean kameran kuvan päälle. Niinpä Pokèmoneja vilisee kaduilla ja kaupoissa tai vaikkapa omalla työpöydällä.

Kynnys korkealla

Professori neuvoo alkuun varsin niukkasanaisesti.

Professori neuvoo alkuun varsin niukkasanaisesti.

Pelissä alkuun pääseminen tuntuu olevan hieman hankalaa. Itsellä kesti hetki, että tajusin mitä pelissä pitää tehdä. Peli ei pitele pelaajaa kädestä, vaan olettaa, että pelaaja tuntee pelin käsitteet ja tietää miten pelata. Tutoriaalia pelissä ei ole. Ohjeet löytyvät, mutta ne on piilotettu valikoihin ja ainakin itsellä kesti hetki löytää ne. En ole itse mikään PoGo (=Pokémon Go) asiantuntija, mutta ajattelin lyhyesti avata pelin kulkua, jos joku muukin on vähän pihalla 🙂

Pokèmonien kaappaaminen

Pokémonien kaappaaminen tapahtuu siis heittämällä hahmoa kohti Poké-pallo. Jos painat sormella ruudulla Poké-palloa, näet renkaan ilmestyvän Pokémon-hahmon ympärille. Rengas on alue, johon pallolla tulisi osua kaapataksesi Pokémon-hahmon itsellesi. Mitä tarkemmin osut keskelle sitä parempi. Palloja on siis rajattu määrä ja saat niitä lisää esim. Pokestopeilta. Eli mitä tarkempi olet kaapatessasi Pokémonia sen parempi. Renkaista saa myös tarkkuusbonuksia. Kun osut keskelle sisempää rengasta, saat osuessasi silloin eniten XP:aa. Jos se on sivussa, saat taas vähemmän. Myös renkaan värillä on merkitystä. Vihreä rengas -Pokémon on helppo kaapata. Oranssi hieman haastavampi ja vastaavasti punainen on vaikein. Lisäksi korkeamman tason Pokémonien rengas on pienempi. Hankalampien hahmojen kaappaamisessa kannattaakin ajoittaa heitto niin, että hahmo lopettaa liikkumisrutiininsa sillä hetkellä, kun osut siihen pallolla. Eli Pokémonien kaappaaminen vaikeutuu pelin edetessä ja myös niiden pitäminen poké-palloissa. Ne nimittäin saattavat karata kaappamisen jälkeen. Tällöin hahmo saattaa paeta paikalta tai sitten voit yrittää kaapata sen heittämällä poké-pallolla uudestaan.

Aloittaessa peliä on muuten kikka, miten saat Pikachun heti alussa. Kun aloitat pelin tulee sinun kirjautua joko Pokemon club -tunnuksilla tai Google -tunnuksilla. Lisäksi sinun tulee antaa syntymäaikasi. Tämän jälkeen saat lyhyen opastuksen Professorilta, joka neuvoo pelissä alkuun (todella lyhyesti). Sen jälkeen aloituspisteeseesi ilmestyy muutama Pokémon, joista voit valita minkä haluat. Kuitenkin, jos fyysisesti kävelet pois alueelta niin hahmot yrittävät seurata. Jos kuitenkin poistut alueelta neljä kertaa, Pikachu ilmestyy ja voit kaapata sen.

Pokémon-hahmoja kaapatessasi saat kaksi asiaa hahmon lisäksi: Stardust (tähtipöly) ja Candy (karkki). Stardust on pelin universaali resurssi, jota kerätään. Karkit sen sijaan ovat Pokémonkohtaisia. Stardustia ja karkkeja voit käyttää Pokémonin tason kohottamiseen (level-up) tai kehittämiseen (evolve) myöhemmin pelissä.

Liikettä niveliin

Pelissä siis kuljetaan kulkemalla oikeassa maailmassa. Vastaan tulee sinisiä ympyröitä, jotka ovat Pokestoppeja. Yleensä nämä ovat maamerkkejä, muistomerkkejä, ravintoloita, jne, eli kohteessa on jotakin mielenkiintoista nähtävää. Niantic Labs on varmasti tässä hyödyntänyt Ingressissä kerättyjä portaalien paikkoja. Ingresissä pelaajat siis saattavat ehdottaa portaalia johonkin merkittävään paikkaan. Ihan 1:1 portaalit eivät kuitenkaan Pokémon maailmassa ole Pokestoppeja ja omilta kotikulmilta Pokémonista puuttuu muutama paikka, jossa Ingressissä on portaali.

Pokestopeilta pelissä saa tavaraa klikkaamalla pokestoppia ja pyöräyttämällä avautuvaa ympyrää. Pokestopeilta voi esimerkiksi saada poké-palloja tai Pokémonin munia. Vierailtuasi Pokestopilta sen väri muuttuu kartalla violetiksi. Tämä tarkoittaa, ettet voi heti uudestaan käyttää Pokestoppia saadaksesi sieltä uudestaan esineitä. Pokestop latautuu uudestaan ja ehkä n. 15 min kuluessa voit käydä siellä uudestaan hakemassa lisää esineitä. Huomaa, että toisten pelaajien vierailu Pokestopilla ei vaikuta sinun peliisi. Eli voit käydä kaverin kanssa yhdessä samalla Pokestopilla ilman, että sen täytyy latautua välissä. Pokestopeilta saa myös kokemuspisteitä (XP), joiden avulla pelihahmosi nousee tasoja. Korkeammilla tasoilla saat uusia pelin ominaisuuksia käyttöön. Esimerkiksi, kun pääset tasolle 5 (tarkoittaa noin parin tunnin pelaamista) pääset valitsemaan joukkueen, jossa pelaat ja sen jälkeen voit osallistua taisteluihin salilla (Gym).

Salil eka, salil vika

Sali eli Gym on paikka, jossa voi taistella vastustaja tiimejä vastaan. Sali on korkea torni, jonka huipulla on usein Pokemon hahmo. Väri kertoo, mikä tiimi isännöi salia.

Sali eli Gym on paikka, jossa voi taistella vastustaja tiimejä vastaan. Sali on korkea torni, jonka huipulla on usein Pokemon hahmo. Väri kertoo, mikä tiimi isännöi salia.

Iso osa peliä on taistelu Saleista (Gym). Salit näyttävät pelin kartalla korkeilta torneilta ja ovat värikoodattuja sen mukaan, mikä joukkue tällä hetkellä hallitsee salia. Jos sali ei ole vielä minkään joukkueen hallussa, se on harmaa. Ennen tasoa viisi ei joukkueista tarvitse välittää. Salit sijaitsevat yleensä reaalimaailman kannalta mielenkiintoisissa kohteissa pokestoppien tapaan.

Kun huomaat vastustajajoukkueen hallitseman salin, ensimmäinen juttu on tarkistaa onko omalla Pokémon-kokoonpanolla mahdollisuuksia vastustajaa vastaan. Jokainen Pokémon luokitellaan paremmuusjärjestyyksen CP -pisteiden (Combat points) perusteella. Eli jos omassa Pokémon-joukossa on suunnilleen 200 CP hahmoja, ei kannata hyökätä salille, jota puolustaa hahmoja, joilla on 1000 CP:tä. Salia voi puolustaa useampi pelaaja. Salilla on johtaja, joka on pelaaja, jolla on korkein CP:inen Pokémon. Lisäksi muut pelaajat pitää myös voittaa ja potkia salilta pois ennen kuin voit ottaa salin johdon itsellesi. Mitä korkeampi salin arvovalta (prestige) sitä useampi pelaaja tulee voittaa.

Jos taas Pokémon-joukkosi on riittävän hyvä, voit ruveta taistelemaan puolustajia vastaan ja peittoamaan muut pelaajat (trainers) yksi kerrallaan alkaen alhaisimmasta CP-lukemasta aina korkeimpaan asti. Aina kun saat jonkun trainerin potkittua salilta pois, salin arvovaltataso laskee hieman. Kun sali on tyhjä, sinut potkitaan sieltä myös pois. Mutta kun jatkat vierailua salilla, sen arvovalta jatkaa laskuaan. Jossain kohtaa arvovalta on nolla ja sali muuttuu harmaaksi. Tässä vaiheessa voit vallata salin itsellesi ja voit jättää jonkun vahvoista Pokémoneistasi jälkeen suojelemaan salia. Vähän siis kuin resonaattorit Ingressissä. Muut tiimisi trainerit (pelaajat) voivat vierailla salilla ja jättää omat Pokémoninsa sinne kasvattaakseen salin arvovaltaa ja suojellakseen vallattua aluetta. Nyt tietenkin sali on muiden tiimien iskukohde ja sitä kannattaa välillä tsekkailla miten siellä menee. Alemmilla tasoilla salien kaappaaminen on hankalaa, mutta myöhemmin pelissä tästä tulee tärkeä osa.

Itse taistelu hoidetaan täppäämällä ruutua nopeasti. Swaippaamalla sivulle voi väistää vastustajan hyökkäyksen. Painamalla pitkään voi tehdä erikoishyökkäyksen. Yleisesti tietysti vahvempi Pokémon voittaa taistelun. Mutta jos ei väistele tai hyökkää ollenkaan, niin heikompikin otus voittaa. Yleisesti tiimityö on hyvä lähtökohta taisteluissa. Taistelun jälkeen Pokémonin terveys tulee parantaa potioneilla ja taistelussa kaatuneet voi elvyttää (revive). Potioneita ja Reviveja saa pokestopeilta.

Pokèdex

Pokémonien etsiminen ja Pokedexiin (eräänlainen ensyklopedia) lisääminen on pelin suola. Liikkuessa oikeassa maailmassa Pokémoneja ilmestyy silloin tällöin ja niitä pääsee kaappaamaan. Toisin kuin Pokestopit ja salit, Pokémonit eivät näy suoraan kartalla. Kun olet hahmon vieressä se ilmestyy kartalle näkyviin. Puhelin värisee kun pelaaja on Pokémonin lähellä, joten ihan koko ajan ei välttämättä tarvitse ruutua tuijottaa. Vaikka itse kyllä huomasin kulkevani vaarallisesti nenä kiinni ruudussa, kun kävin etsimässä Pokémoneja. Ja siis tarkoitan ihan eri intensiteetillä nenä kiinni ruudussa kuin vaikkapa kätköillessä.

Apuna pelaajalla Pokémonien jahdissa on oikealla ruudun alan osassa oleva näkymä, jossa näkyy lähistöllä olevat Pokémonit. Yksi tassu ja hahmo on 100 metrin päässä, kaksi ja se on 200 metrin päässä, ja kolme niin se on 300 metrin päässä. Ainakin suunnilleen. Ilmeisesti kolme tassua ei ole niin tarkka. Näkymän vasemmassa yläkulmassa oleva Pokémon on aina pelaajaa lähinnä oleva. Sitten ylhäällä keskellä oleva, ylhäällä oikealla oleva, keskirivissa vasemmalla oleva, jne. Tästä ruudusta on apua jos etsii jotain tiettyä hahmoa. Kävelee vain tiettyyn suuntaa ja katsoo piteneekö matka vai ei. Jos pitenee vaihtaa toiseen suuntaan ja katsoo kuinka nyt käy.

Mitä sää haudot?

Viisi munaa, josta yhtä on haudottu 1.9 km matka.

Viisi munaa, josta yhtä on haudottu 1.9 km matka.

Kuten mainitsin pokestopilta voi saada munan. Munan omistajan on mahdollista hautoa Pokémon-hahmo, joka ei yleensä ole saatavilla pelaajan alueella. Tietyt hahmot ovat siis yleisempiä tietyllä alueella kuin toiset. Joitain hahmoja taas on joka puolella maailmaa. Jokaiseen haudottavaan munaan liittyy etäisyys, joka pelaajan tulee kulkea. Muna tulee ensin laittaa hautomoon (incubator) ja sen jälkeen kävellä tarvittava matka. Matkoja on kolmea pituutta: 2 km, 5 km, ja 10 km. Pelin tulee olla käynnissä, kun munaa hautoo kävellen. Mitä pidempi matka, sitä harvinaisempi Pokémon-hahmo munasta kuoriutuu. Itse sain 2 km munasta varsin yleisen Pokémonin omalla alueellani, joten hieman tuuriakin vaaditaan. Munien hautominen on hauska motivointikeino saada ihmiset liikkumaan. Tässäkään tosin peli ei kädestä pitele, joten tässä ratakiskosta väännettynä miten munan hautominen toimii:

  • Avaa kartalla päävalikko klikkaamalla Poké-palloa
  • Valitse Pokémon
  • Ruudun yläosasta valitse Eggs
  • Valitse haudottava muna
  • Valitse Start Incubation
  • Valitse hautomo, jota haluat munan kanssa käyttää
  • Kävele hautoaksesi munan

Vain yksi muna voi olla kerrallaan hautomossa ja pelaajalla voi olla hallussa maksimissaan yhdeksän munaa kerrallaan. Ja tosiaan sovellus pitää olla päällä, jos haluaa, että kävelty matka lasketaan mukaan. Autoilu tai junassa kulkeminen ei myöskään käy, vaan pelaajan tulee kulkea riittävän hitaasti, jotta se lasketaan kävelyksi. Polkupyöräilyä en ole kokeillut. Se voisi ehkä toimia.

This slideshow requires JavaScript.

Eikö samojen hahmojen kerääminen käy tylsäksi?

Ympyrä indikoi kohtaa, johon olisi tarkoitus osua kaapatakseen Pokémonin.

Ympyrä indikoi kohtaa, johon olisi tarkoitus osua kaapatakseen Pokémonin.

Niin, pelissä tulee vastaan tämän tästä samoja Pokémon hahmoja. Ne kannattaa kuitenkin kerätä talteen useastakin syystä. Kun saat samoja hahmoja, voit siirtää ne Professorille. Tämä tapahtuu valitsemalla valikosta haluttu Pokémon ja rullaamalla ruudun alalaitaan, josta löytyy Transfer -nappi. Siirtämällä hahmon professorille saat karkkeja. Professorille kannattaa tietenkin siirtää heikot Pokémon hahmot ja jättää korkeamman CP:n hahmot itselle.

Karkeilla voit level upata ja kehittää (evolve) omia Pokémoneja. Karkit pitää tietysti olla juuri ko. Pokémon lajille tarkoitettuja. Jos siirrät professorille Pidgeyn saat Pidgey -karkkeja, jotka voit syöttää omalle Pidgeyllesi tai sen kehittyneemmille variaatioille eli Pidgeottolle tai Pidgeotille. Kun hahmoja kehittää karkkien avulla, niistä tulee vahvempia ja ne pärjäävät paremmin taistelussa saleilla.

Hahmojen level uppaaminen ja kehittäminen tapahtuu myös hahmon omasta näkymästä. Power up tarvitsee karkkien lisäksi stardustia (universaali resurssi). Stardustiahan sai Pokémonien kaappaamisesta ja lisäksi munien hautomisesta tai Pokémonien siirtämisestä professorille.

Korkeampi taso, paremmat vermeet

Kun hahmosi kehittyy pelissä, saat käyttöön parempia varusteita. Poké-pallot päivittyvät GreatBallseihin (tirsk) ja lopulta UltraBallseihin, joiden avulla hahmoja on helpompi kaapata.  Kasitasolta alkaen alat saamaan Pokestopeilta Rasberryjä (vattu). Niitä voit syöttää Pokémonille pyydystäessäsi sitä. Tällöin hahmo ei pääse niin helposti karkuun seuraavasta heittämästäsi Poképallosta. Saat heitettyä rasberryn pyydystäessäsi Pokemonia avaamalla reppusi ja täppäämällä sitä. Paina sitä heti, kun tämän jälkeen pääset takaisin pyydystämisnäkymään. Jos kuitenkin heität hudin, niin rasberry menee hukkaan. Lisäksi pelissä voi saada Incensejä (suitsuke), jotka houkuttelevat Pokèmon hahmoja omaan sijaintiisi puolen tunnin ajan.

Pelissä voi euroilla ostaa virtuaalivaluuttaa, jolla taas voi ostaa varusteita pelissä.

Pelissä voi euroilla ostaa virtuaalivaluuttaa, jolla taas voi ostaa varusteita pelissä.

Samaan tapaan Luret (houkuttimet) tuovat tietylle alueelle Pokémon hahmoja. Muut pelaajat näkevät Luret myös ja todennäköisesti tulevat paikalle. Lurea voisi pitää Pokèmon Go:n miittinä, koska pelaajat kokoontuvat usein Luren lähistölle. Tampereella Pikku Kakkosen puistossa on parhaimmillaan ollut parisen sataa pelaajaa ja useampi Lure yhtä aikaa. Eli jos käytät Luren, niin valmistaudu moikkaamaan muita pelaajia 😉

Niin ja tietysti rahalla saa kaiken näköistä kivaa. Pelissä voi Gymeissä tienata Pokecoineja (pelin raha). Toinen vaihtoehto on vaihtaa euroja Pokecoineiksi. Maksuvaihtoehtoja löytyy eurosta aina sataseen asti.

Ruuhkaa virtuaalimaailmassa

En ole pelannut peliä vielä kovin paljon, vain muutamia tunteja. Peli kuitenkin vaikuttaa kiinnostavalta. Uskomatonta on se, kuinka paljon muihin pelaajiin törmää. Jos kulkee kaupungilla niin ei voi välttyä näkemästä muita pelaajia. Samoin lyhyellä puistolenkillä vastaan tuli 30-40 pelaajaa. Matkalla kauppaankin vastaan tuli muutama. Ihan jo tämän kokemuksen takia kannattaa peliä kokeilla. Geokätköilijä törmää kollegoihin sattumalta tai miitissä. Megassa ehkä joillain purkeilla on “ruuhkaa” ja siellä näkee ihmisiä. Mutta Pokémon Go pelaajia näkee Tampereella joka paikassa. Ja paljon.

Koska pelaajia on paljon, niin siitä johtuen silloin tällöin peliin ei pääse kirjautumaan sisään, koska palvelimet ovat ruuhkaantuneet. Myös muita ongelmia pelissä vielä on. Joskus Gymissä taistellessa vastustaja vaikuttaa mahdottomalta voittaa (vaikka järjen mukaan pitäisi se olla mahdollista voittaa). Tällöin ei auta kuin käynnistää sovellus uudestaan ja homman pitäisi toimia.

Samoin itsellä peli hyytyi useita kertoja muutaman päivän aikana, kun yritin napata Pokémonia. Eli kun heittää pokepallon, niin se ei enää hetken jälkeen liikukkaan. Tällöin kannattaa odottaa, että ruudulla pyörivä latauksen symboli (pieni pyörivä pallo katoaa) ja käynnistää peli uudestaan. Tällöin heitto ehkä rekisteröityy ja saatat saada Pokémonin napattua hyvällä tuurilla.

Nearby-kartta myös bugaa tällä hetkellä ja näyttää kaikkien Pokémonien olevan kolmen tassun päässä. Välillä tassut toimivat oikein ja välillä ei. Mutta joka tapauksessa ruudun vasemman ylälaidan hahmo on sinua lähinnä.

Peli syö kännykän akun nopeasti tyhjäksi. GPS-paikannus ja jatkuvat dataliikenne sekä kameran käyttö ovat sellainen yhdistelmä, ettei kännykän akku sitä kauaa kestä. Pelistä löytyy Batter saver -moodi asetuksista (klikkaa pokepalloa, yläkulmasta Settings ja sieltä Batter saver). Tällöin puhelimen ruutu sammuu, kun sitä pitää alaspäin ja akkua säästyy vähän. Tosin minulla tämä aiheutti yleensä sen, ettei peli enää toipunut virransäästömoodista ja se piti käynnistää uudestaan. Joten minulle virransäästö ei toiminut. Ehkä siihenkin tulee korjausta jossain kohtaa.

Mitens geokätköily? Entä Ingress?

Ingress-pelaajat ovat näreissään Pokémon Go -pelille, koska he olivat tällä alueella ensin ja nyt tuli tällainen massatuote. No joo, turhaa nurinaa. Mielestäni Ingress oli puuduttavan tylsä. Toki siinäkin tiimipelaaminen oli keskiössä ja ikinä en jaksanut siihen perehtyä niin paljon, että olisin voinut olla hyödyllinen tiimin jäsen. Pokémon Go:ssa on paljon samoja elementtejä, mutta jotenkin peli tuntuu mielenkiintoiselta teemastaan huolimatta. Toisaalta teema on varmasti syy siihen miksi PoGo on hitti. Ysärin lapset ovat siinä iässä, että tällainen AR-älypuhelin peli iskee kuin Korkkareiden miljoona volttia pari vuosikymmentä vanhempiin. PoGo on heille nostalgiatrippi lapsuuden hahmoihin. Kasarilla syntyneet ja vanhemmat ovat ehkä vähän ihmeissään teemasta, mutta saattavat peliin tarttua.

Geokätköilyn kanssa PoGolla on tietysti aika vähän tekemistä. Mutta PoGosta voi olla hyötyä geokätköilijöille. Monet pelaajat, jotka eivät ole ennen pelanneet sijaintiin perustuvia pelejä kuten geokätköily, Munzee tai Ingress tutustuvat nyt aiheeseen. Ehkäpä jokunen heistä kyllästyy virtuaalihahmojen jahtaamiseen ja lopulta päättää lähteä fyysisten aarteiden perään eli geokätköilemään. Molemmissa kuitenkin on sama tausta-ajatus: Lähteä ulos kotisohvalta kävelemään ja näkemään uusia paikkoja.

PoGo tekee sijaintiin pohjautuvista peleistä valtavirtaa. Se ei ole välttämättä ollenkaan huono juttu geokätköilijöille, joita on vähän katsottu kieroon, kun he ovat kertoneet jästeille mitä tekevät. Siis mitä? Geo mitä? Mutta nyt jos valtavirta on pelannut PoGoa, niin ehkä he paremmin ymmärtävät myös kätköilijöitä. Myös he, jotka eivät pelaa PoGoa todennäköisesti tietävät pelin, koska valtamedia on sitä rummuttanut. Niinpä kätköilijä saa tästä hyvän jästien hämäyskeinon. Jos jästi kysyy, oletteko tekin etsimässä virtuaalihahmoja, niin vastaamalla kyllä kyselyt loppuu lyhyeen.

Lisäksi perheessä ja/tai ystäväpiirissä saattaa olla jästejä tai henkilöitä, jotka eivät ole geokätköilystä innostuneet. Mutta he ehkä saattavat olla kiinnostuneita PoGosta. Niinpä nyt he saattavat innostua lähtemään mukaan kätköilykierrokselle, koska he voivat pelata PoGoa samalla, kun itse kätköilee. Samoin myös lapset saattavat saada uutta virtaa kätköjenhakuun, kun samalla voi napata muutaman Pokémon-hahmon.

Niin ja kukapa tietää, josko Groundspeak myös innostuisi AR -teknologista Pokémon Gon suosion siivittämänä ja näkisimme jonkun hienon uuden kätkötyypin, joka on haettavissa vain Geocaching.comin appiksella? No ehkä ei sentään. Mutta olisi kyllä kiva, että geokätköilyynkin välillä tulisi uusia tuulia. Ainakin kokeeksi.

PoGo vaikuttaa varsin koukuttavalta touhulta. Nähtäväksi jää kuinka kauan sitä oikeasti jaksaa pelata. Taidanpa lähteä tästä kiertämään muutaman Pokestopin taas.

Lisää tietoa Pokémon Gosta löytyy esimerkiksi www.pokemongovinkit.fi sivustolta tai sitten Facebook -ryhmistä kuten Pokemon Go Finland, Pokemon Go Helsinki, Pokemon Go Tampere, jne.

4 thoughts on “Pokémon Go – opas alkuun pääsemiseksi”

    1. Kiitos Esko linkkivinkistä. Pokemongojutut.comista näemmä tosiaan löytyy paljon hyvin vinkkejä pidemmälle ehtineillekin. Kannattaa tsekata siis!

  1. Kas, tuossahan olisi ideaa. Wherigon voisi kehittää ihan uusiin ulottuvuuksiin, kun lisätään AR. Ja kun vielä Garminin Oregon 700-sarja tukee WiFiä, sen saisi käsiGPSiinkin. Huhuu, Groundspeak, Garmin? 🙂

    1. No niinpä! Oisko vähän hieno! Mutta Groundspeak on ollut aika laiska kehittämään geokätköilyä. Peruselementit ja -kätkötyypit kuitenkin syntyi ensimmäisen kuukauden aikana.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.