AR-kätkön tekeminen Metaverse AR:llä

Kuudes päivä kesäkuuta alkoi Geocaching HQ:n kolmen kuukauden kestoinen kokeilu, jossa kätköilijät voivat tehdä AR-teknologiaa (Augmented Reality, lisätty todellisuus) hyödyntäviä mysteerikätköjä. Kokeilun aikana on tarkoitus kerätä kokemuksia ja palautetta AR-teknologian toimivuudesta ja kartoittaa, minkälaiset AR-kätköt toimivat ja mitkä sovellukset toimivat varmimmiten. Itse sain kätkötarkastajalta tällaisen viestin, jossa vienosti pyydettiin tekemään AR-kätkö.

Hi weellu,

Starting today, Geocaching HQ is doing an experiment where you can place caches which require finders to use an Augmented Reality (AR) app. Here is a Help Center article with more information about this.

There won’t be an official announcement about the experiment. But I wanted to let you know because I think you could come up with a great idea for how to use AR for geocaching.

If you have any questions, let me know.

Best,

Thymallus Thymallus

Kiitos viestistä vaan Thymallus ja otin haasteen vastaan. Pikaisesti kävin vielä uusia AR-kätköjä koskevat ohjenuorat läpi täältä. Okei, eli mitä tahansa AR-sovellusta voi käyttää, kunhan se tukee Androidia ja iPhone (iOS) sekä on ilmainen asentaa ja käyttää. Sovelluksessa pitää olla mahdollista käyttää käyttäjän omia Overlay-kuvia ja sallia paikannuksen käyttäminen AR-kokemuksissa. Selvempi homma. HQ vielä ehdotti, että esim HP Reveal ja Metaverse ovat sopivia sovelluksia, kun taas Holo ei käy, koska ei tue omia Overlay-kuvia.

Kätkön nimi saisi olla mitä vaan, mutta alussa pitää olla AR_. Eli esimerkiksi AR_Universumin paras AR-kätkö olisi sopivan nimi. Haluavat siellä päämajassa siis, että AR-kätköt löytyvät helposti haulla. Lisäksi HQ haluaa, että kätkökuvaukseen lisätään heidän haluamansa kokeilua koskeva teksti. Sen saa kääntää omalle kielelleen, mutta englanninkielinenkin versio tulee löytyä. Tuumin, ettei nämä kuulosta vielä kovin pahoilta vaatimuksilta, joten voisihan sitä kokeilla AR-kätkön tekemistä.

Sovelluksen valinta

Samalta istumalta päätän asentaa sekä HP Revealin ja Metaverse AR:n. Päätän kokeilla HQ:n sovelluksia, koska minulla ei ole juurikaan kokemusta AR-sovelluksista, enkä osaa sanoa mikä on hyvä tai huono. Kokeilen ensin HP Revealia, joka antaa virheilmoituksen, eikä etene alkuruudusta eteenpäin. Käynnistän sovelluksen uudestaan ja tällä kertaa virheilmoitusta ei tule, mutta edelleenkään ruudulle ei tule kuin HP Revealin logo. Ei näytä hyvältä AR-kätkön tekemisen kannalta. Päätän kokeilla Metaverseä. Sovellus käynnistyy ja avautuu hakukenttä. Kokeilen ruudulla näkyvää AR “Experienceä”, jota voisi myös AR-seikkailuksi kutsua. Olohuoneeseen ilmestyy sukeltaja, jonka päällä on puhekupla. Luen tekstin ja sukeltaja haluaa lähteä syvemmälle. Klikkaan, että “Ok, mennään vaan” ja kun nyt tiirailen olohuonetta puhelimen ruudun läpi, niin olohuoneessa uiskentelee hai.

Jotta saisin inspiraatiota AR-kätkölleni, etsin sovelluksesta hakusanalla “geocaching”. Yksi hakutulos ilmestyy. Sen alkuruudukossa on ruohikkoa. Kokeilen sitä ja nyt olohuoneeseen ilmestyy ruohoa, joka katoaa 3 sekunnin päästä pois ja seikkailu päättyy. Ei vaikuta kovin mielenkiintoiselta. Tuntuu, että nämä ehdotetut AR-sovellukset eivät ole kovin hyviä ja tekee mieli luovuttaa koko homma. No, päätän nukkua yön yli ja antaa AR:lle vielä mahdollisuuden seuraavana päivänä. Päätän kokeilla tehdä jonkin seikkailun.

Metaverse Studio

Aloitan tutkimukseni AR-seikkailun rakentamiseksi illasta. Päätän, etten vielä suunnittele mitään, vaan kokeilen työkalua, millä Experiencejä rakennetaan. Työkalun nimi on Metaverse Studio ja se vaatii ilmaisen rekisteröitymisen. Studiota käytetään webbiselaimella. Ensi vaikutelma on, että AR-kokemusten rakentelu muistuttaa pitkälle Wherigon tekemistä eli elementtejä lisätään ruudulle, elementit konfiguroidaan oikeaan reunaan avautuvasta editorista ja elementtejä yhdistetään toisiinsa siirtymillä. Jos yhtään omaa ohjelmointikokemusta, niin seikkailun rakentaminen ei pitäisi tuottaa ongelmia. Uskoisin myös, että ilman ohjelmointikokemusta seikkailun tekeminen onnistuu, kunhan on hieman kärsivällisyyttä.

Kun luo uuden Experiencen, se on  oletuksena julkinen. Niinpä jos työstää kätköä, kannattaa ensimmäisenä klikata vihreätä pylpyrää Metaverse Studiossa ja vaihtaa Experience Draft tilaan, jolloin se ei näy koko maailmalle. Tämän jälkeen Experiencelle on hyvä antaa nimi kirjoittamalla se ruudun ylälaidan kenttään (kts. kuva alla). Tämän jälkeen voi alkaa lisätä elementtejä AR Experienceen sinisellä Add new -napilla.  Kun skene on lisätty, voi skeneen lisätä hahmon klikkaamalla skenen “Select character” -kohtaa. Tällöin aukeaa valikko, josta voi valita valmiin hahmon Metaversestä tai sitten lisätä oman hahmon (joko 3D tai 2D). Hahmolle voi kirjoittaa “vuorosanat” puhekuplaan (Add dialogue). Hahmon vuorosanat näkyvät pelaajalle puhekuplassa hahmon yläpuolella.

Käyttäjä voi sitten vastata nappia painamalla pelin hahmolle. Nappien muotoa ja väriä sekä tekstiä voi editoida ruudun oikean laidan editorissa (kuva alla). Editoriin aukeaa aina valitun elementin tiedot. Elementti valitaan hiirellä klikkaamalla. Halutessaan voi myös luoda skenejä, joissa on vain 2D kuva taustalla. Tällöin sovellus ei näytä hahmoa augmentoimalla sitä puhelimen kameran kuvan päälle. Kun skeneen lisää napin (klikkaamalla skenen alaosassa), voi nappiin liittää siirtymän (transition). Siirtymä voi olla vaikkapa seuraavaan skeneen, jossa hahmo kertoo pelaajalle jotakin muuta. Toinen vaihtoehto on lisätä blokkeja, jotka voivat tehdä erilaisia asioita, kuten haarauttaa tarinaa sattumanvaraisesti. Luotua tarinaa pääsee kokeilemaan Test on device -napista. Kun olet rekisteröitynyt Metaverse studioon ja kirjaudut Metaverse -sovellukseen samalla tunnuksella, osaa Studio käynnistää AR Experiencen puhelimessa automaattisesti kunhan vain Metaverse sovellus on käynnissä (ja ruutu ei ole lukittu) puhelimessa.

Ensimmäisenä yritin tehdä tarinan siten, että lisäsin muutaman skenen, jossa pelin hahmo kertoo pelaajalle jotakin taustaa ja sen jälkeen oli siirtymä skenestä blokkiin, joka tarkastaa pelaajan sijainnin. Tein Location bounding blockista siirtymän seuraavaan skeneen, jos pelaaja on uuden alueen sisällä tai edelliseen skeneen jos pelaaja on alueen ulkopuolella. Puhelimessa tätä testatessa sovellus kaatui joka kerta. Tuskastelin asian kanssa jonkun aikaa ja olin jo taas luovuttamassa, kunnes löysin jostakin tiedon, että bounding block elementti on vanhentunut. Huoh. Miksi se sitten on tarjolla jos se on vanhentunut eikä toimi? No tätä kirjoittaessa muutamaa päivää myöhemmin, se on jo onneksi poistettu. Ehkä Metaversen kehittäjät ovat saaneet riittävästi palautetta asiasta geokätköilijöiltä.

Metaversen valmista hahmogalleriaa.

Sen sijaan jos Metaversessä haluaa tehdä seikkailun, jossa tarkastetaan useamassa kohtaa pelaajan sijainti (eli onko pelaaja Experiencen lähellä), tulee seikkailu luoda erillisinä Experienceinä. Esimerkiksi kätköni Hatanpään haamut on toteutettu tällä tavoin. Huonona puolena tässä on se, ettei eri sijainteja saa piilotettua pelaajalta vaan ne ovat näkyvissä alusta alkaen. Niinpä seikkailua ei voi rakentaa siten, että pelaaja saa Wherigo-tyyliin aina seuraavan sijainnin selville, vaan pitää käyttää muita konsteja, jotta pelistä saa lineaarisen.

Erilaisia skenejä ja blokkeja on Metaversessä melko paljon. Alkuun haaveilin mitä hienoimmista asioista, joita lisäisin seikkailuun. Esim. Google Vision APIa hyödyntävät blokit vaikuttivat kiintoisilta. Niissä voi rakentaa systeemin, jossa pelaaja voi ottaa selfien ja Experience voi vaatia, että pelaajalla on surullinen tai iloinen ilme. Ikävä kyllä Geocaching HQ:n AR-kätköjä koskevat ohjenuorat kieltävät tällaiset AR-seikkailut. Päätin silti kokeilla tätä ominaisuutta, mutta eihän se toiminut, vaan Experience päättyi Network Erroriin joka kerta. Myös hetken internet-selailulla selvisi, että myös muilla käyttäjillä oli sama ongelma.

Käytännössä hyvin toimivia skenejä tai blokkeja on kourallinen. Hahmot toimivat sekä esineiden antaminen ja vaatiminen. Youtube-skene, 360-kuvat ja kyselyt toimivat ainakin. Webview:ta, kameraa, ja portaaleita en kokeillut laisinkaan. Blokeista osa toimii ja osa ei – kokeilemalla selviää. Pääosin kuitenkin peruspalikat tuntuivat toimivan, kuten käyttäjän syötteiden siistiminen erilaisin blokein tai tarkistaminen onko pelaaja käynyt suorittamassa jonkun toisen Experiencen tai kerännyt tietyn esineen. Näillä saa jo pitkälle Wherigoita muistuttavia AR-seikkailuita aikaiseksi.

AR-geokätköissä tulee huomioida, että niissä pitää jotenkin toteutua GPS:n käyttö. Tietysti helpoin ja ehkä hieman tylsä tapa on tehdä AR:stä sellainen, jonka voi pelata läpi missä vain ja ratkaisuna saa kätkön koordinaatit. Jos kuitenkin haluaa, että pelaajan pitää mennä maastossa tiettyyn kohtaan, jotta Experience aktivoituu, se onnistuu Studiossa klikkaamalla Experiencen alussa olevaan harmaata rataslaatikkoa. Editorista pääsee sitten valitsemaan Location -kohtaan sopivat koordinaatit. Valinta tehdään kartalla ja kohdetta voi hakea nimellä. Koordinaattihakukin löytyy, tosin desimaalimuodossa. Hieman kankeata, mutta toimii. Kovin tarkasti ilman koordinaattien kirjoittamista ei sijaintia saa, mutta eipä sillä väliä, sillä Experience aktivoituu oletuksena 40 metrin säteellä oikeasta sijainnista. Tuota sädettä ei voi tällä hetkellä Studiosta käsin muuttaa, vaan se on aina vakio.

Jos aikoo tehdä geokätkön, jossa on useampi AR-kohde, kuten esim. omassa Hatanpään Haamut -kätkössäni, tulee luoda myös ryhmä Experiencejä varten. Kaikki samassa ryhmässä olevat Experiencet ikään kuin lasketaan yhdeksi seikkailuksi. Käytännön kannalta tällä ei taida olla muuta merkitystä, kuin että kätköilijä voi etsiä ryhmän nimellä Metaversestä Experiencejä, jolloin hän saa kaikki kätköön liittyvät Experiencet näkyviin yhdellä haulla ja ryhmään kuuluvat Experiencet näkee kartalla. Kartta on aika alkeellinen, eikä tue kohteen asettamista tai reittittämistä, mutta saa siitä vähän osviittaa mihin päin kannattaa lähteä milläkin hetkellä.

Experienceä rakentaessa kannattaa huomioida, että kaikki mahdolliset polut päättyvät jonnekin tai muuten Experience voi jäädä jumiin. Experiencen päättyminen rakennetaan studiossa valitsemalla siirtymään skenen sijasta Experiencen lopetus (End experience). Suspend Experience (eli jäädytys) on myös tarjolla, mutta sitä en itse tullut kokeilleeksi tarkemmin. Polut, jotka eivät johda mihinkään näkyvät Studiossa punaisella, joten ne on helppo huomata.

Kokemusta karttuu

Yllä olevan ei ole tarkoituskaan olla kattava ohjeistus siitä miten AR-seikkailuja rakennetaan, vaan se antaa pintapuolisen kuvan hommasta. Tarkka ohjeistus vaatisi paljon enemmän työtä. Toivottavasti tuosta saa kuitenkin jonkinlaisen pintaraapaisun ja voi arvioida haluaako hommaan itse ryhtyä. Itse koin Metaverse Studion kanssa työskentelyn ihan sujuvaksi kaiken kaikkiaan. Kun olin ensin jonkin aikaa leikkinyt studiolla ja todennut mikä toimii ja mikä ei, ryhdyin tarinan mietintään. Oli teknologia mikä hyvänsä, niin tarina on kuitenkin tärkein. Halusin jonkin kohteen, jonne pääsisin helposti tarkistamaan AR:n toimivuuuden ja siksi valitsin Hatanpään kartanon. Ajattelin, että haamut sopisivat hienosti Kartanon miljööseen ja A:n suorittama pieni katsaus Hatanpään Kartanon historiaan paljasti, että sehän on kummitustarinoiden paikka numero 1 Tampereella, joten homma alkoi vaikuttaa entistä paremmalta kokonaisuudelta. Ammensimme kätkön tarinaan elementtejä kartanosta kerrotuista kummitustarinoista ja keksimme – ehkä hieman lapsellisenkin – tarinan Idmanin kavallusjutun ympärille. Ajatuksena oli se, että paikalla olevat haamut luulevat vielä elävänsä ja olevansa kiinni kavalluksen ajassa. Hahmottelimme tarinan ja sen jälkeen Metaverse Studion kanssa vaan töihin ja kertomaan tarinaa.

Kun AR-seikkailu oli valmis piti tietenkin vielä suorittaa kenttätestit ja hioa kohteita sen mukaan. Testausvaiheen halusimme kuitenkin pitää lyhyenä, jotta saamme seikkailun järkevässä ajassa myös julkaistuksi. Niinpä ei tarinaa ei testattu yhdelläkään Android-laitteella. Ja eikös sitten osottautunut niin, että Metaversen Android-sovellus on buginen ja täynnä ongelmia. Etenkin inventaarion käyttö oli ongelma, koska Android-sovellus jumittaa inventaarion avaamisessa useasti. Ongelma on raportoitu Metaversen kehittäjille, mutta saa nähdä koska tähän tulee korjaus. Erittäin kiusallisen ongelmasta tekee se, että 68 %  eli valtaosa suomalaisista käyttää Android-puhelinta. Ainakin mikäli uskomme tätä blogautusta.

AR-seikkailu tuo Wherigon nykypäivään. Metaverse ei välttämättä ole paras. Suosittelen etsimään ja tutkimaan myös muita vaihtoehtoja, jos sellaisia löytyy. HP Reveal ei vakuuttanut. Jos maailmalta katsoo, niin tätä kirjoittaessa AR-kätköjä on julkaistu 65 kappaletta. Läpi käymästäni n. 50:stä kätköstä vain yksi käytti HP Revealia ja muut Metaverseä.

AR-kätköä tehdessä kannattaa lukea uudet AR-kätköjä koskevat ohjenuorat huolella läpi. Kannattaa myös varautua pidempään tarkastusaikaan, sillä AR-kätköt kiertävät suomalaisen kätkötarkastajan lisäksi vielä HQ:n kautta. Jos jotain eksoottista ajattelee tekevänsä AR-kätköjen kanssa, niin vanhan viisauden mukaisesti kannattaa ottaa tarkastajaan yhteyttä etukäteen, jottei vaivannäkö mene hukkaan. Kannattaa myös varautua siihen, että kätkö saatetaan arkistoida HQ:n toimesta 3 kk päästä.

2 thoughts on “AR-kätkön tekeminen Metaverse AR:llä

  • Kun kerran on tuollainen tullut tehtyä (tosin ilman henkilökohtaista reviewer-pyyntöä…), niin kai pakko kommentoida tähänkin.

    Omasta https://coord.info/GC7PK6X tuli nyt tuollainen “tylsä” play-anywhere ja suhteellisen simppeli, osittain siitä syystä että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus kokeilla että mitä tämä nyt oikein on olevinaan (ja osittain siitä syystä että tuo metaverse lokaatio ei toiminut kuten halusin ja/tai bugitti…)

    Aika pitkälti samanlaisia ajatuksia siitä että potentiaalia tuossa saattaa olla, mutta tällä hetkellä vähän keskeneräinen mutta vähän osviittaa vähän siitä mitä voisi tehdä saa kuitenkin… En ole juurikaan etsinyt löytyykö metaverselle parempaa vaihtoehtoa, tuo toinen ehdoteltu appi oli viimeksi päivitetty kauan sitten joten en edes sitä kokeillut.

    Kuvien otto olisin halunnut mukaan experienceen, mutta siihen tuli tarkastajilta bumerangi.

  • Joo kokeilin heti julkaisun aikaan myös Experiencesi läpi. Hyvin toimi sekin iPhonella. Mielenkiintoinen kokeilu ja mielestäni toteutettu oikein, eikä niin, että tuodaan uusi keskeneräinen kätkötyyppi.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.