Wayfinder Live Zampere – tie vie

  • by

Wayfinder Live on peli, jossa kaupunkiympäristöstä etsitään koodeja kuvallisten ja sanallisten (englanninkielisten) vihjeiden avulla. Koodit skannataan puhelinsovellukseen ja samalla paljastuu osasia kuvitteellisesta mikrovaltiosta Ludeasta.

Peli kehitettiin Melbournen kansainvälisille peliviikoille ja on sen jälkeen kiertänyt ympäri maapalloa. Tällä viikolla se saapui Tampereelle. Wayfinder Live Zampere on pelattavissa tiistaihin 16.4.2019 asti. Sunnuntaina peliin on saatavilla opastuskierros (enlanniksi) klo 16. Lähtö on Vapriikilta ja kierros kestää noin tunnin.

Pelisovellus ladataan puhelimeen, iPhone ja Android käyvät molemmat. Peli kyselee monenlaisia kysymyksiä, joiden perusteella se valitsee sinulle sopivan joukkueen. Joukkeita on kolme: sininen, oranssi ja vihreä. Näytölle avautuu kartta, jossa on erilaisia alueita. Aluetta klikkaamalla saat kuvallisia ja sanallisia vihjeitä siitä, mistä koodin voi löytää. Kun olet löytänyt kaikki 16 koodia, sinusta tulee Ludean kansalainen. Kun peliaika päättyy, se joukkue, jolla on eniten vaikutusvaltaa, voittaa.

Pelin perusnäkymä

Kerron seuraavaksi omasta pelikokemuksestani, joten jos haluat löytää koodit itse, suosittelen, että luet tämän myöhemmin.

Peliraportti – sisältää spoilereita

Uusi peli kuulosti hauskalta kokemukselta kätköilyn ja Pokemon Go:n rinnalle. Pelin sai asennettua puhelimeen helposti ja kun perheen pienimmät sai puettua lämpimästi, karavaanimme lähti kulkemaan kohti Vapriikkia. Kartalla kun oli alue, jossa oli selvästi kerrottu, että Vapriikilla on aloituspiste.

Aloitimme Vapriikilta.

Koodit, joita on määrä etsiä, ovat kauniita, melko isoja tangramin näköisiä kapistuksia. Ne ovat näkösällä, joten mistään kätköpaikoista niitä ei tarvitse etsiä. Tosin ensimmäistä etsiessä meinasimme jo luovuttaa, kun kiertelyn ja kaartelun jälkeenkään mitään emme huomanneet. Sitten klassisesti pois lähtiessä bongasimme kuvion selkeästä paikasta. Skannasin kuvion. Kuvio kasvoi ja sain mystisiä viestejä näytölle. Myös karttanäkymä muuttui kyseisen alueen kohdalta.

Ensimmäinen koodi löytyi.
Skannatessa näkyi animaatio.

Tie pohjoiseen

Tarina, joka paljastuu pikku hiljaa, on aika korkealentoinen. Päätimme jatkaa koodien etsimistä, vaikka emme kokonaisideasta päässeet selville. Esikoinen kärtti alkuun, että missä se peli on ja joko voidaan pelata. Toisella rastilla pelin idea selveni hänellekin ja kolmevuotiaan innolla hän otti tilaa haltuun. Kaikki nurkat kierrettiin innokkaasti. Muutama kuva alueelta ja lause vihjeinä antavat paljon tilaa tulkinnalle. Tarkkoihin koordinaatteihin tottuneena etsiminen oli aluksi hieman hassua. Koin kyllä, että geosilmästä oli hyötyä tässäkin puuhassa. Innokkaan apulaisen huudellessa pitkin ihmisjoukkoja, että ”Koodii, missä olet?”, mietin että pitäisköhän tätäkin harrastaa vähän huomaamattomammin. Välillä animaatio välkkyi, oli ylösalaisin tai ruutuun pukkasi teksti: Code claimed retry later (päättelin sen johtuvan vain siitä, että kuvatakseni availin samaa koodia uudelleen), mutta emme antaneet pikku harmien haitata.

Reittimme johdatteli meidät pohjoista kohti ja Lapinniemeen asti, jonne päästyämme meillä oli viisi koodia hallussa. Poikkesimme evästauolle Kahvila Ansariin.

Keskustan kuhinassa

Pienen välipalan jälkeen otimme bussikyydin kaupunkiin ja jatkoimme seikkailua Siperiassa. Pari kertaa teki mieli jäädä pois bussista matkalla, kun helppojen kuvavihjeiden perusteella ohitimme houkuttelevia koodeja, mutta lasten iltapuuroaika lähestyi uhkaavasti. Siispä pysyimme kiltisti kyydissä aina keskustorille asti. Finlaysonilla törmäsimme toisiin pelaajiin ja meille selvisi, että pelissä on musiikkikin. Itse pidän yleensä puhelinta äänettömällä. Huomasin myös, että koodit voivat olla pienille pelaajille ulottumattomissa. Koodeja löytyi mukavasti ja iloisella mielellä haimme vielä yhdeksännen koodin matkalla bussipysäkille. Ja sen viimeisen löysi esikoinen ihan itse. Minulta se olisi mennyt kyllä ohi.

Koodeja skannatessamme saimme vaikutuspisteitä, joita sai jaella löytämilleen alueille, jotta omalla joukkueella olisi eniten vaikutusvaltaa. Minulle aukesi myös jokin toisten pelaajien seuraamiseen tarkoitettu työkalu, jota en sen enempää tutkinut. Sain lisäksi tehtävän löytää kolme koodia vartissa, mutta emme sitä ilmeisesti suorittaneet ajoissa.

Meillä oli oikein hauska parituntinen pelin parissa. Taidamme hakea loput koodit huomenna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.